
Kľúč k efektívnemu riadeniu vozového parku: Tachografy a podnikové karty

Rozširujeme svoj tím aj technologické kapacity: Vitajte, Radium a Fleetware!
Kľúč k efektívnemu riadeniu vozového parku: Tachograf, podniková karta a karty vodičov (2. časť)
Používanie tachografov a podnikových kariet nie je len zákonnou povinnosťou. Je to aj praktický nástroj, ktorý vám pomôže efektívne a prehľadne riadiť váš vozidlový park. V tomto blogu vám ukážeme, ako systém funguje, čo od vás vyžaduje legislatíva a aké riešenia môžete využiť, aby ste si každodennú prevádzku čo najviac uľahčili.
Karta vodiča ako osobný identifikátor
V systéme digitálnych a inteligentných tachografov je kľúčovým prvkom karta vodiča, ktorá je osobná a neprenosná. Slúži na zaznamenávanie údajov o jazdách konkrétneho vodiča vrátane časov vedenia vozidla, prestávok, pohotovosti a odpočinku. Karta vodiča sa vydáva na meno vodiča a jej platnosť je päť rokov. V tachografe sa vkladá do štrbiny č. 1 a automaticky zhromažďuje údaje počas celej doby, keď je vodič za volantom. Každý profesionálny vodič, ktorý riadi vozidlo vybavené tachografom, je povinný mať kartu vodiča pri sebe a používať ju. Karta je viazaná na konkrétnu osobu a jej zneužitie alebo zdieľanie je prísne zakázané. V prípade poruchy, straty alebo odcudzenia karty musí vodič túto skutočnosť bezodkladne oznámiť a môže pokračovať v jazde maximálne 15 kalendárnych dní s povinnosťou vytlačiť záznam z tachografu a manuálne ho doplniť.

Legislatívne požiadavky a kontrola zo strany úradov
Používanie kariet vodičov a tachografov je podrobne upravené v nariadeniach Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 165/2014 a 561/2006. Tieto predpisy stanovujú povinnosť zaznamenávať pracovnú dobu, čas jazdy, prestávky a dobu odpočinku s cieľom zamedziť prekročeniu maximálneho povoleného času vedenia vozidla, ktoré by mohlo viesť k únave a zníženiu bezpečnosti cestnej premávky. Kontrolné orgány, ktorými sú dopravné inšpektoráty alebo Slovenská obchodná inšpekcia, majú právo vykonávať kontroly na ceste aj v sídle každého dopravcu. Pri kontrole sa posudzujú údaje zo stiahnutých kariet vodičov a tachografov za posledných 28 dní a údaje z archívu podniku za predchádzajúce dva roky. Pri zistení porušenia môže byť udelená pokuta vodičovi, firme alebo v prípade zistenia závažného porušenia predpisov môže byť úplne pozastavená činnosť podniku.
Dôležitosť sťahovania a archivácie údajov
Správna a pravidelná archivácia údajov je jednou z najdôležitejších povinností dopravcu. Z karty vodiča je potrebné dáta sťahovať každých 28 dní, z tachografu najmenej každých 90 dní. Nesplnenie tejto povinnosti môže viesť k sankciám a strate dôkazov pri kontrole. Dáta je nutné uchovávať v nezmenenej forme minimálne dva roky a musia byť prístupné na vyžiadanie kontrolných orgánov.
Automatické sťahovanie dát a ich archivácia nám pomáha minimalizovať riziko chýb, ktoré sú zvyčajne spôsobené ľudským faktorom pri manuálnom zadávaní dát a ich úpravách. Tým sa celý proces stáva výrazne efektívnejším a transparentnejším. Sťahovanie dát je však možné, iba ak je auto aktívne, teda v jazde.

Automatizácia a užitočné riešenia od Commanderu
Ako dlhoročný poskytovateľ riešení v oblasti GPS monitoringu vozidiel vám ponúkame overené technológie, ktoré výrazne zjednodušujú povinnosti spojené s tachografmi. Naše systémy umožňujú vzdialené sťahovanie údajov z kariet vodičov a digitálnych aj inteligentných tachografov, a to prostredníctvom GPS jednotiek nainštalovaných vo vašich vozidlách. Vďaka automatizácii tohto procesu sa úplne eliminujú fyzické zásahy, čím výrazne znížite administratívnu záťaž a zabezpečíte dodržiavanie zákonom stanovených termínov na sťahovanie dát. Všetky údaje sa bezpečne archivujú a sú kedykoľvek dostupné prostredníctvom nášho systému. Spoľahnite sa aj vy na komplexné riešenie od Commanderu, ktorému dôveruje už viac ako 9 200 našich zákazníkov.
Vaša zodpovednosť, naša podpora
Zavádzanie nových typov tachografov, meniaca sa legislatíva aj rastúce nároky na transparentnosť môžu byť pre dopravcov výzvou. V Commanderi si uvedomujeme, aké náročné je riadiť vozový park v aktuálnych podmienkach. Preto vám radi pomôžeme s technickým vybavením, ale aj so správnym nastavením procesov, školeniami a zabezpečením dát v súlade s predpismi. Naším cieľom je poskytovať riešenia, na ktoré sa môžete spoľahnúť. Preto je našou úlohou nielen produkty predávať, ale poskytovať komplexné služby a najmä plnohodnotnú podporu.
Neviete si rady so správou svojho firemného vozového parku?
Radi vám s tým pomôžeme. Naše dlhoročné skúsenosti a odborné znalosti radi využijeme, aby sme našli to najlepšie riešenie a uľahčili vám správu vášho vozového parku. Kontaktujte nás ešte dnes.



